10 کاری که باید پیش از طراحی وبسایت انجام داد

طراحی وبسایت برای معرفی یک شرکت خاص، یک فروشگاه آنلاین و یا حتی یک وب سایت شخصی ساده میتواند فرآیندی بسیار طاقت فرسا و چالش برانگیز باشد. مهم ترین عاملی که باعث ختم شدن این فرآیند به یک وب سایت ناموفق و نامناسب میشود، عدم آشنایی با کارهاییست که باید قبل از شروع طراحی سایت توسط کارفرما انجام شود. کارفرما به عنوان متقاضی یک وب سایت باید اطلاعات کافی از خواسته ها و ویژگی هایی که از سایت خود انتظار دارد را بررسی و جمع آوری کند. این اطلاعات در زمان مشاوره با شرکت طراح میتواند کمک زیادی به متقاضی کند. در این صورت وب سایت نهایی در جهت پیشبرد اهداف شما بسیار کارآمدتر و مفیدتر واقع میشود.

10 کاری که پیش از طراحی وب سایت باید انجام داد

در ادامه 10 کار اساسی را به طور ساده با هم بررسی خواهیم کرد :

1. چه نوع وب سایتی میخواهید؟

در مرحله اول باید بدانید که به چه نوع وب سایتی نیاز دارید. ویژگی ها و امکانات یک وب سایت بستگی به نیاز شما دارند. همین موضوع یکی از اساسی ترین مولفه های تعیین قیمت نهایی طراحی سایت و کاربرد آن است. وبسایت ها بستگی به نوع و نیاز مشتری به انواع مختلفی تقسیم میشوند.

طراحی وبسایت های شرکتی :

سایت شرکتی بیشترین متقاضی را بین انواع مختلف سایت دارد، چرا؟ وب سایت های شرکتی سایت هایی هستند که به معرفی یک شرکت، خدمات آن شرکت، محصولات آن و یا معرفی مجموعه میپردازد. در این حین نیز میتواند بخش های مقالات و اخبار مجموعه و شرکت را نیز معرفی کند. اگر اهداف این قسمت اعدافی هستند که میتوانند پاسخگوی نیازهای شما باشند، این نوع وب سایت میتواند بهترین گزینه برای شما باشد. در این حین سایت های شرکتی را میتوان بر اساس نوع شرکت نیز دسته بندی کرد، سایت هایی همچون :

  • سات های سازمانی
  • سایت های پزشکی
  • سایت های صنعتی
  • سایت های استارتاپی

طراحی وبسایت های فروشگاهی :

سایت فروشگاهی جهت فروش کالا و یا خدمات مختلف انجام میشود. سایت های فروشگاهی میتوانند دارای درگاه پرداخت آنلاین باشند و یا میتوانند به طور پرداخت در محل باشند. اساسی ترین تفاوت سایت های فروشگاهی و شرکتی در امکانات و پیچیدگی به خصوص آنها در مدیریت کالاها، خدمات و پرداخت ها میباشد. وب سایت فروشگاهی علاوه بر دارا بودن ویژگی های یک سایت شرکتی باید ویژگی های مرتبط با مدیریت فروشگاه را نیز داشته باشد. ویژگی هایی همجون سبد خرید، امکان مقایسه محصولات، فیلترگذاری و قابلیت جستجو و امکانات مختلف دیگری است. این امکانات در هزینه طراحی سایت و زمان مورد نیاز برای طراحی آن تاثیر مستقیم و بسزایی دارند.

طراحی وبسایت های تخصصی :

سایت تخصصی طیف گسترده ای را در طراحی سایت در بر میگیرد. این نوع از سایت ها برای یک کسب و کار خاص یا جهت پیشبرد یک هدف خاص طراحی میشوند. طراحی این نوع از وبسایت ها باید به گونه ای باشد که اهداف مورد نیاز کارفرما را در نظر بگیرند و پاسخگوی تمامی ویژگی ها و امکانات مربوط به آن هدف باشد. برخی از انواع وب سایت های تخصصی را میتوان در دسته های مختلف زیر قرار داد :

  • طراحی سایت های آژانش هواپیمایی
  • طراحی سایت های درج آگهی
  • طراحی سایت های کاریابی
  • طراحی سایت های املاک
  • طراجی سایت های آموزش مجازی
  • طراحی سایت های دانلود فایل
  • طراحی تالارهار گفتگو

         و …

میتوان گفت که هیچگونه لیست کاملی برای سایت های تخصصی وجود ندارد. هر ایده ی جدید میتواند آغازی برای طراحی یک سایت تخصصی باشد.

بنابر توضیحات فوق، در مرحله اول باید بدانید که چه نوع سایتی برای شما مناسب است تا بتوانید تا حد زیادی از هدر رفتن زمان و هزینه‌ی خود جلوگیری کنید. در صورتی که تشخیص نوع وب سایت مناسب برای شما سخت است و یا به دانش بیشتری برای تشخیص این امر نیاز دارید، میتوانید با مشاوران ما تماس بگیرید. مشاورین ما با توضیحات دقیق و متناسب با حرفه‌ی شما میتوانند بهترین گزینه‌ها را روی میز قرار دهند.

2. مشتریان هدف شما چه افرادی هستند؟

دومین قدم پیش از طراحی سایت تحقیق و جمع آوری اطلاعات کافی در مورد مخاطبان شماست. بدین منظور باید بدانید از طریق این وب سایت میخواهید با چه افرادی در تماس باشید، چه افرادی هدف فعالیت شما هستند و یا محصولات و خدمات شما مناسب کدام دسته از افراد است. دسته های مختلفی را میتوان برای مخاطبان یک سایت ذکر کرد مانند:

  • نوجوانان و جوانان
  • مادران و پدران
  • زنان
  • مردان
  • سالمندان
  • دانش آموزان و دانشجویان
  • صاحبان کسب و کار
  • عموم افراد جامعه

        و …

هدف این مرحله شناخت نیازهای متناسب و در نظر گرفتن امکانات و ویژگی های مورد نیاز یک وب سایت برای برقراری تعانل بشتر با مخاطبین هدف شماست. در این حین باید به ظاهر سایت هم توجه کرد که متناسب با سلیقه کاربران طراحی شود. در نهایت، این موارد منجر به تاثیر بیشتر وب سایت و افزایش راندمان و خروجی آن میشود.

3. سایت شما به چه امکاناتی نیاز دارد؟

قبل از شروع طراحی سایت باید بدانید که چه امکانات و ویژگی هایی میتواند نیازها و اهداف شما، مخاطبان و مشتریان شما را برآورده کند. اگر بر اساس تحقیقات خود نیاز به ویژگی خاصی در وب سایت دارید با شرکت طراح در میان بگذارید و از آنها مشاوره بگیرید.

بسیاری اوقات داشتن یک ویژگی در سایت برای شما هزینه های اضافی ایجاد میکند در صورتی که به هیچ عنوان بازدهی مناسب را ندارد. از طرفی عدم توجه به یک ویژگی خاص باعث میشود مشتریان و یازدیدکنندگان بسیاری را از دست بدهید.

4. چه مقدار میخواهید برای سایت هزینه کنید؟

تعیین بودجه و سقف هزینه های شما برای سایت میتواند به شما کمک کند تا سریعتر به نتیجه دلخواه برسید. برای طراحی وبسایت به نسبت میزان بودجه قرارداده شده خروجی خواهید گرفت. افرادی هستند که با هزینه های بسیار کم خواهان یک وب سایت هستند. این افراد ممکن است در آینده برای ارتقای وب سایت خود درگیر هزینه های گزاف شوند. هزینه های یک وب سایت در واقع سرمایه ای هستند که در آینده شما را یاری خواهند کرد. در این بین باید بدانید بسته به نوع وب سایت مورد نیازتان هزینه های مختلفی را باید متحمل شوید. تمامی این هزینه ها بر اساس ویژگی ها و امکانات وب سایت شما بررسی و برآورد میشوند. برای اطلاع از قیمت طراحی وب سایت میتوانید با مشاوران ما تماس بگیرید تا بسته به بودجه و امکانات مورد نیاز شما بهترین قیمت را به شما پیشنهاد دهند.

5. از چه سیستم طراحی سایتی استفاده کنم؟

طراحی سایت میتواند با سیستم های مختلفی انجام شود. برای این کار میتوان از سیستم های آماده همچون وردپرس، جوملا و دروپال استفاده کرد و یا میتوان از سیستم های تخصصی و پیشرفته همچون ای اس پی دات نت استفاده کرد. البته هر سیستم ویژگی ها و معایب خاص خود را دارد، اما بسته به نیاز مشتری میتوان از سیستمی استفاده کرد که با کمترین هزینه نیاز شما را برآورده کرده و بهترین بازدهی را داشته باشد. شما میتوانید با رجوع به مقالات ما در مورد این سیستم ها اطلاعات مورد نیاز خود را به دست بیاورید اما پیشنهاد ما مشاوره با شرکت طراحی سایت است. آنها میتوانند بسته به نیاز شما و توقعات شما از وب سایت، بهترین سیستم طراحی را به شما پیشنهاد دهند تا از ایجاد هزینه ها و اتلاف وقت بکاهند.

6. کدام شرکت را برای طراحی انتخاب کنم؟

پس از بررسی نکات بالا و در نظر گرفتن تمامی شرایط و ویژگی های مورد نیاز وبسایت، اکنون نیاز به انتخاب شرکت مناسب برای شروع همکاری است. این بخش به طور قطع مهمترین بخش در این قسمت میباشد. در این قسمت هیچگونه معیار خاصی برای انتخاب و تفکیک شرکت های طراحی سایت وجود ندارد. اما یک سری المان های خاص وجود دارند که شما را در این زمینه یاری میکنند.

این المان ها را باید در زمان تحقیق در مورد این شرکت ها در نظر داشته باشید:

  • بررسی نمونه کارهای شرکت های طراح
  • تماس با تعدادی از مشتریان آنها و پرسش در مورد رضایتمندی
  • ملاقات حضوری با مسئولان شرکت
  • بررسی سبک کاری شرکت و بررسی وب سایت خود شرکت طراح
  • مطالعه مطالب و مقالات ارائه شده توسط شرکت

7. مولفه های اصلی قیمت گذاری طراحی چیست؟

طراحی وبسایت همانند هر حرفه‌ی دیگری دارای هزینه است. موارد بسیاری در قیمت گذاری یک وب سایت تاثیر مستقیم دارند و مواردی هم هستند که به صورت غیرمستقیم اثرگذار میباشند. مواردی همچون موارد زیر به طور مستقیم تاثیر میگذارند:

  • نوع وب سایت (توضیحات بیشتر در قسمت اول همین مقاله)
  • سیستم طراحی وب سایت (قسمت پنجم همین مقاله)
  • میزان حرفه ای بودن تیم طراحی (اما زیاد بودن هزینه دال بر حرفه ای بودن نیست)
  • امکانات مورد نیاز در وب سایت

8. چگونه قرارداد ببندم؟

در صورت پیدا کردن شرکت مناسب برای همکاری و توافق در مورد هزینه نهایی پروژه، زمان آن رسیده تا درخواست قرارداد کنید. شرکت طراح یک نمونه پیش قرارداد برای شما ارسال میکند تا شما آن را بررسی کنید. در صورت هرگونه مغایرت و کم و کاستی در مفاد قرارداد با شرکت طراح تماس گرفته و با آنها درمیان میگذارید. در انتها که قرارداد طبق خواسته های شما و مطابق نیاز شرکت طراح بود میتوانید برای ثبت و نهایی کردن قرارداد با شرکت طراح سایت اقدام کنید.

9. طرح و دیزاین وب سایت چگونه باشد؟

انتخاب طرح و دیزاین ظاهر وب سایت از جمله مواردی است که باید از همان ابتدا در فکر آن باشید و طرح سایت را قبل از عقد قرارداد مشخص نمایید. البته در مورد طرح وب سایت زیاد عجله نکنید و از شرکت طراح نیز مشاوره بگیرید. به دلیل تجربه ی زیاد این شرکت ها، آنها میتوانند دیزاین مناسب تری را برای شما ایجاد کنند. البته دیزاین وب سایت تغییر هزینه چندانی در وب سایت ندارد مگر در موارد خاص که نیاز به طراحی گرافیکی باشد.

10. برای محتوای سایت به چه اطلاعاتی نیاز دارم؟

هر وب سایت بسته بهنوع استفاده و هدف آن از اطلاعات داده های مختلفی پر میشود. در صورت تاخیر در جمع آوری این اطلاعات ممکن است پروسه استارت وب سایت شما حتی تا ماه ها به تاخیر بیفتد. در مواردی شرکت های طراحی، وب سایت را از نظر فنی، ظاهری و کارایی آماده کرده اند اما به دلیل آماده نبودن محتوا، زمان بهره برداری از وب سایت به عقب افتاده است.

سوال اینجاست که این اطلاعات اولیه شامل چه مواردی هستند؟

  • لوگو
  • صفحات درباره ما و تماس با ما
  • گروه بندی خدمات و محصولات
  • آماده سازی مقالات و نوشته های مورد نظر
  • شعار سازمانی و متون تبلیغاتی
  • عکس و ویدیو

 

و بسیاری اطلاعات مورد نیاز و مربوط با زمینه کاری شما

وب سایت ثابت یا وب سایت پویا؟ طراحی سایت به کدام روش برای شما مناسب تر است؟

وب سایت ثابت یا وب سایت پویا؟

با مطالعه کامل این مقاله، می توانید تفاوت بین وب سایت ثابت، وب سایت پویا و اینکه طراحی سایت به کدام روش برای شما مناسب تر است پی ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *