7 مرحله ساده برای فرآیند طراحی سایت

وب سایت های خوب طراحی شده با استفاده از فرآیند طراحی سایت مناسب چیزهای فراتر از زیبایی را ارائه می دهند. آنها بازدیدکنندگان را به خود جلب می کنند و به مردم کمک می کنند تا از طریق شاخص های مختلف، شامل تصاویر، متن و تعاملات، محصول، شرکت و مارک تجاری را درک کنند. این بدان معناست که هر عنصر سایت شما باید در جهت یک هدف مشخص کار کند.

فرآیند طراحی سایت

اما چگونه می توان به آن ترکیب هماهنگ بین عناصر دست یافت؟ از طریق یک فرآیند جامع طراحی سایت که هم شکل و هم عملکرد را در نظر می گیرد.

برای من، مراحل طراحی سایت به 7 مرحله نیاز دارد:

1. شناسایی هدف :

جایی که من با مشتری کار می کنم تا تعیین کنم وب سایت جدید باید چه اهدافی را برآورده کند. یعنی چه هدفی دارد.

2. تعریف محدوده :

هنگامی که اهداف سایت را بدانیم، می توانیم دامنه پروژه را تعریف کنیم. یعنی چه صفحات وب و ویژگی های سایت برای تحقق هدف و جدول زمانی ساخت آن نیاز دارد.

3. ایجاد نقشه سایت و Wireframes:

با دامنه ای که به خوبی مشخص شده باشد، می توانیم نقشه سایت را شروع کنیم و تعریف کنیم که چگونه محتوا و ویژگی هایی که در تعریف دامنه تعریف کردیم ارتباط متقابل دارند.

4. ایجاد محتوا :

اکنون که تصویری بزرگتر از سایت در ذهن داریم، می توانیم شروع به ایجاد محتوا برای هر صفحه کنیم. همیشه بهینه سازی موتور جستجو (SEO) را در ذهن داشته باشیم تا به تمرکز صفحات روی یک موضوع واحد کمک کنیم. داشتن محتوای واقعی برای کار با مرحله بعدی ما بسیار حیاتی است.

5. عناصر بصری :

با وجود معماری سایت و برخی مطالب موجود، می توانیم کار بر روی مارک تجاری را شروع کنیم. بسته به مشتری، این ممکن است از قبل به خوبی تعریف شده باشد. اما شما همچنین ممکن است سبک بصری را از ابتدا تعریف کنید.

6. آزمایش :

تاکنون، همه صفحات خود را دریافت کرده اید و نحوه نمایش آنها برای بازدیدکننده سایت را تعریف کرده اید. بنابراین وقت آن رسیده است که مطمئن شوید همه آنها کار می کنند. مرور دستی سایت را در دستگاه های مختلف با خزنده های خودکار سایت ترکیب کنید تا از مشکلات تجربه کاربر گرفته تا پیوندهای ساده خراب، موارد را شناسایی کنید.

7. راه اندازی :

هنگامی که همه چیز به زیبایی کار می کند، زمان برنامه ریزی و اجرای راه اندازی سایت شما فرا رسیده است! این باید شامل برنامه ریزی هم زمان ارائه سایت و هم استراتژی های ارتباطی باشد.

حالا که روند کار را به طور خلاصه توضیح دادیم، بیایید کمی بیشتر به عمق هر مرحله بپردازیم.

1. شناسایی هدف قبل از شروع فرآیند طراحی سایت

در این مرحله اولیه، طراح باید هدف نهایی طراحی سایت سایت را مشخص کند، این کار معمولاً با همکاری نزدیک با مشتری یا سایر سهامداران انجام می شود. سوالاتی که می توان در این مرحله از مراحل طراحی و توسعه وب سایت کشف کرد و پاسخ داد، شامل موارد زیر است:

  • سایت برای چه کسانی است؟
  • آنها انتظار دارند چه چیزی را در آنجا پیدا کنند یا انجام دهند؟
  • آیا هدف اصلی این وب سایت اطلاع رسانی، فروش یا سرگرمی است؟
  • آیا وب سایت باید پیام اصلی یک مارک را به وضوح انتقال دهد یا بخشی از یک استراتژی مارک تجاری گسترده تر با تمرکز منحصر به فرد خود است؟
  • چه سایت های رقیبی وجود دارد، و چگونه باید از این سایت الهام گرفته شود یا متفاوت از آنها باشد؟

 

این مهمترین قسمت در هر فرآیند توسعه وب است. اگر به طور خلاصه به همه این سوالات به طور واضح پاسخ داده نشود، کل پروژه می تواند در مسیری اشتباه حرکت کند. نوشتن یک یا چند هدف مشخص یا خلاصه یک پاراگراف از اهداف مورد انتظار ممکن است مفید باشد. این به قرار دادن طرح در مسیر درست کمک می کند. اطمینان حاصل کنید که مخاطبان وب سایت را می فهمید و دانش عملی رقابت را توسعه می دهید.

2. تعریف دامنه

یکی از رایج ترین و دشوارترین مشکلات گریبانگیر پروژه های طراحی سایت، دامنه خزش است. مشتری با یک هدف تعیین می کند، اما این به تدریج در طول فرایند طراحی گسترش می یابد.

این لزوما برای طراحان مشکلی ایجاد نمی کند، زیرا اغلب می تواند منجر به کار بیشتر شود. اما اگر افزایش انتظارات با افزایش بودجه یا جدول زمانی مطابقت نداشته باشد، این پروژه می تواند به سرعت کاملا غیر واقعی شود.

3. ایجاد نقشه سایت و ساخت قاب

نقشه سایت پایه و اساس هر وب سایت خوب طراحی شده را فراهم می کند. این کمک می کند تا طراحان وب ایده روشنی از معماری اطلاعات وب سایت داشته و روابط بین صفحات مختلف و عناصر محتوا را توضیح دهند. ساختن سایت بدون نقشه سایت مانند ساختن خانه بدون طرح است و این به ندرت به خوبی اتفاق می افتد.

مرحله بعدی پیدا کردن برخی از الهام بخشی های طراحی و ساختن ماکتی از Wireframes است. Wireframes چارچوبی برای ذخیره سازی طراحی بصری و عناصر محتوای سایت فراهم می کند و می تواند به شناسایی چالش ها و شکاف های بالقوه با نقشه سایت کمک کند.

اگرچه یک Wireframes حاوی هیچ عنصر نهایی در طراحی نیست، اما به عنوان یک راهنما برای ظاهر سایت در نهایت عمل می کند. همچنین می تواند به عنوان الهام بخشی برای قالب بندی عناصر مختلف عمل کند.

4. ایجاد محتوا

هنگامی که چارچوب وب سایت شما آماده شد، می توانید با مهمترین جنبه سایت شروع کنید. محتوای نوشته شده.

محتوا دو هدف اساسی دارد:

هدف 1. محتوا باعث ایجاد تعامل و عمل می شود

ابتدا محتوا خوانندگان را درگیر خود می کند و آنها را وادار می کند اقدامات لازم برای تحقق اهداف سایت را انجام دهند. این امر هم توسط خود محتوا (نوشتار) و هم از طریق نحوه ارائه (تایپوگرافی و عناصر ساختاری) تحت تأثیر قرار می گیرد.

نثر کسل کننده، بی روح و بیش از حد به ندرت توجه بازدیدکنندگان را برای مدت طولانی حفظ می کند. محتوای کوتاه، سریع و جذاب آنها را می گیرد و باعث می شود تا آنها به صفحات دیگر کلیک کنند. حتی اگر صفحات شما به محتوای زیادی احتیاج دارند& تقسیم آن به پاراگرافهای کوتاه که با تصاویر اضافه شده اند، می تواند به شما در حفظ احساس سبک و جذاب کمک کند.

هدف 2: سئو

محتوا همچنین باعث افزایش دید سایت برای موتورهای جستجو می شود. روش ایجاد و بهبود محتوا برای رتبه بندی خوب در جستجو به عنوان بهینه سازی موتور جستجو یا SEO شناخته می شود .

درست سازی کلمات کلیدی و عبارات کلیدی شما برای موفقیت هر وب سایت ضروری است. من همیشه از Google Keyword Planner استفاده می کنم. این ابزار حجم جستجو برای کلمات کلیدی و عبارات بالقوه هدف را نشان می دهد. بنابراین می توانید آنچه را که انسان واقعی در وب جستجو می کند انجام دهید. در حالی که موتورهای جستجو هوشمند می شوند، استراتژی های محتوای شما نیز باید چنین باشد. Google Trends همچنین برای شناسایی اصطلاحاتی که مردم هنگام جستجو از آنها استفاده می کنند مفید است.

کلمات کلیدی که می خواهید برای آنها رتبه بندی کنید باید در برچسب عنوان قرار گیرند، هر چه به ابتدای کار نزدیکتر باشید، بهتر است. کلمات کلیدی نیز باید در برچسب H1، توضیحات متا و محتوای بدن نشان داده شوند.

محتوایی که خوب نوشته شده باشد، آموزنده باشد و کلمات کلیدی آن غنی باشد، توسط موتورهای جستجو به راحتی جمع می شود و همه این موارد به راحت تر یافتن سایت کمک می کند.

به طور معمول، مشتری شما بیشتر محتوا را تولید می کند، اما بسیار مهم است که به او راهنمایی کنید که چه کلمات کلیدی و عباراتی را باید در متن وارد کند.

5. عناصر بصری

سرانجام، زمان آن فرا رسیده است که سبک بصری برای سایت ایجاد شود. این قسمت از فرآیند طراحی اغلب توسط عناصر موجود در برند، انتخاب رنگ و آرم، همانطور که مشتری تعیین می کند، شکل می گیرد. اما همچنین مرحله ای از فرآیند طراحی سایت است که یک طراح وب خوب می تواند واقعاً بدرخشد.

تصاویر اکنون بیش از هر زمان دیگری نقش بسزایی در طراحی سایت دارند. تصاویر با کیفیت بالا نه تنها به یک وب سایت ظاهر و احساس حرفه ای می بخشند، بلکه به آنها پیامی را منتقل می کنند، برای موبایل مناسب هستند و باعث ایجاد اعتماد می شوند.
محتوای بصری باعث افزایش کلیک، تعامل و درآمد می شود. اما بیش از این، مردم می خواهند تصاویر را در یک وب سایت مشاهده کنند. تصاویر نه تنها باعث می شوند صفحه کمتر دست و پا گیر و هضم آن راحت تر باشد، بلکه پیام موجود در متن را نیز تقویت می کند. حتی می تواند پیام های حیاتی را بدون نیاز افراد به خواندن مطلب، منتقل کند.

من توصیه می کنم برای گرفتن تصاویر مناسب از یک عکاس حرفه ای استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که تصاویر زیبا و عظیم می توانند سرعت سایت را به طور جدی کاهش دهند.

طراحی بصری راهی برای برقراری ارتباط و جلب نظر کاربران سایت است. آن را درست انجام دهید، و این می تواند موفقیت سایت را تعیین کند.

6. آزمایش کردن پس از نهایی سازی فرآیند طراحی سایت

به محض اینکه سایت دارای تمام تصاویر و محتوای خود باشد، آماده آزمایش هستید.
هر صفحه را کاملاً آزمایش کنید تا مطمئن شوید همه پیوندها کار می کنند و وب سایت به درستی در همه دستگاه ها و مرورگرها بارگیری می شود. خطاها ممکن است در نتیجه اشتباهات کوچک در برنامه نویسی باشد، و اگرچه یافتن و رفع آنها غالباً درد آور است، اما بهتر است اکنون این کار را انجام دهید تا اینکه سایتی خراب را در اختیار عموم قرار دهید.

آخرین نگاهی به عناوین و توضیحات متای صفحه نیز داشته باشید. حتی ترتیب کلمات در عنوان متا نیز می تواند بر عملکرد صفحه در موتور جستجو تأثیر بگذارد.

7. راه اندازی کنید

اکنون زمان آن فرا رسیده است که بخش مورد علاقه همه از فرایند طراحی سایت سایت موردنظر قرار گیرد. وقتی همه چیز کاملاً آزمایش شد و شما از سایت راضی بودید، زمان راه اندازی آن فرا رسیده است.

انتظار نداشته باشید این روند همیشه خوب پیش برود. ممکن است هنوز برخی از عناصر وجود داشته باشد که نیاز به اصلاح دارند. طراحی سایت فرآیندی روان و مداوم است که نیاز به نگهداری مداوم دارد.

طراحی وب سایت در مورد یافتن تعادل مناسب بین فرم و عملکرد است. شما باید از قلم ها، رنگ ها و نقوش طراحی مناسب استفاده کنید. اما نحوه حرکت و تجربه افراد در سایت شما به همان اندازه مهم است.

طراحان ماهر باید به خوبی در این مفهوم تبحر داشته باشند و بتوانند سایتی را ایجاد کنند که طناب ظریف بین این دو را طی کند.

یک نکته کلیدی که باید در مورد مرحله راه اندازی به خاطر بسپارید این است که پایان کار نیست. زیبایی وب این است که هرگز تمام نشده است. پس از فعال شدن سایت، می توانید به طور مداوم آزمایش کاربر بر روی محتوا و ویژگی های جدید را انجام دهید، تجزیه و تحلیل را نظارت کنید و پیام خود را اصلاح کنید.

مقالات بیشتر

کاربرد محتوا در طراحی سایت

کاربرد محتوا در طراحی سایت

برای آنکه محتوای یک وب سایت برای کاربران جذاب باشد، باید المان های مختلفی را در حین ایجاد آن رعایت کرد تا بتواند حداکثر کارایی را داشته باشد.

قیمت طراحی سایت

11 عامل موثر بر قیمت طراحی سایت

قیمت طراحی سایت به مدت زمان لازم برای ساخت وب سایت و نرخ دستمزد طراح وب مرتبط است. برای این کار بیش از آنجه تصور کنید وقت صرف میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *