اهمیت طراحی تجربه کاربر

طراحی تجربه کاربری در حال حاضر یک واژه پرطرفدار تجاری است. اما واقعاً چه معنایی دارد؟ و چگونه محصول شما می تواند سود داشته باشد؟

طراحی تجربه کاربر چیست؟

تجربه کاربر احساسی است که فرد هنگام تعامل با سیستم احساس می کند. این شامل یک وب سایت، برنامه تلفن همراه، نرم افزار دسک تاپ و اساساً هر شکلی از تعامل انسان با دستگاه است.

طراحی تجربه کاربر در طراحی سایت

چرا طراحی UX مهم است؟

تجربه کاربر از این جهت مهم است که سعی دارد نیازهای کاربر را برآورده کند. هدف آن ارائه تجربه های مثبتی است که کاربر را نسبت به محصول یا برند وفادار نگه دارد. علاوه بر این، یک تجربه کاربری معنادار به شما امکان می دهد تعامل مشتری را بر روی محصول خود تعریف کنید که بیشترین موفقیت را برای موفقیت در تجارت داشته باشد.

چه چیزی باعث یک تجربه کاربری عالی می شود؟

تجربه کاربری برای همه متفاوت است. مهمترین نکته ای که هنگام طراحی محصول باید به خاطر داشته باشید این است که اگرچه محصول را طراحی کرده اید، اما ممکن است کاربر بالقوه ای نباشید که از محصول استفاده می کند. از این رو نمی توانیم آنچه کاربر می خواهد یا نیاز آنها را تصور کنیم.

بنابراین چگونه یک تجربه عالی را تعریف می کنید؟

به کاربران خود نزدیک شوید، با آنها صحبت کنید، آنها را در حال استفاده از محصول خود تماشا کنید. وارد ذهن آنها شوید و در مورد تصمیماتی که می گیرند از خود سوال کنید. شما چیزهای زیادی از کاربران و مشتریان خود می آموزید. بنابراین توجه کنید! گوش دهید، مشاهده کنید و سوال کنید.

روند طراحی UX

وقتی مشتری با مشکلی به سراغ طراح می آید، بیشتر طراحان مستقیماً سراغ راه حل ها می روند.

حل مشکلات به روش UX به این شکل است. طراحی هوشمند تجربه کاربر با شناسایی مشکل و راهنمایی همه ایده ها برای حل این مشکل آغاز می شود. قبل از شروع به حل مشکلات، بیایید به این سوالات پاسخ دهیم:

  • مشکل برای چه کسی است؟
  • مشکل چیست؟
  • چگونه میتوان مشکل را حل کرد؟
  • راه حل ما چه نتیجه‌ای دارد؟
  • برای رسیدن به هدف چه ویژگی هایی مد نظر است؟
  • محصول ما چگونه خواهد بود و چه عملکردی خواهد داشت؟

روش های طراحی تجربه کاربر

در اینجا چند مرحله اساسی برای شروع پروژه تجربه کاربر آورده شده است.

1. شخصیت های کاربر

اولین قدم در طراحی تجربه کاربر، شناخت مخاطبان است. این به شما امکان می دهد تجربیاتی را در ارتباط با صدا و احساسات کاربران خود ایجاد کنید. برای شروع این کار، شما می خواهید یک شخصیت کاربر ایجاد کنید، که نمایشی از بخش خاصی از مخاطبان برای یک محصول یا خدمتی است که شما در حال طراحی آن هستید. به شما امکان می دهد نمونه ای از نوع شخصی را که ممکن است از محصول یا خدمات شما استفاده می کند، ایجاد کنید.

2. مصاحبه با کاربران

با کاربران فعلی و بالقوه محصول یا خدمات مصاحبه کنید تا بینش موثرترین طراحی را داشته باشید. از آنجا که تجربه کاربر ذهنی است، بهترین راه برای کسب مستقیم اطلاعات، مطالعه و تعامل با کاربران است.

3. داستان های شغلی

توصیف کوتاه و ساده یک ویژگی محصول از دیدگاه شخصی که آن ویژگی را می خواهد بیان شود.

4. نقشه عملکرد

هنگامی که داستان های شغلی را مطالعه کردید، با ایجاد یک نقشه عملکرد برای صفحاتی که می خواهید ایجاد کنید، شروع کنید. نقشه عملکرد یک سلسله مراتب کاملاً سازمان یافته از تمام صفحات و زیرمجموعه های محصول شماست.

ایجاد یک نقشه عملکرد تصور اینکه چگونه یک کاربر از نقطه A به نقطه B بر روی محصول شما می رسد را آسان تر می کند، این یک ابزار موثر برای افزودن کارایی به فرآیند ساخت محصول است.

5. قاب های بی سیم

تصاویر موجود در هر صفحه به اندازه ساختار سایت اهمیت دارد، بنابراین برای ایجاد فریم های سیم که راهنماهای تصویری نمایانگر چارچوب اسکلتی یک محصول هستند و پیش نمایشی از ظاهر و احساس محصول شما را ارائه می دهند، وقت بگذارید. با استفاده از یک فریم سیم، می توانید قبل از توسعه، قابلیت استفاده را از بین ببرید. این می تواند در زمان توسعه شما برای تنظیمات لازم پایین خط صرفه جویی کند.

6. نمونه سازی اولیه

نمونه اولیه نسخه نهایی ماکت محصول نهایی شماست که سپس برای آزمایش کاربر قبل از عرضه محصول استفاده می شود. هدف آن کاهش سطح اتلاف وقت و هزینه است که اغلب ممکن است در صورت عدم آزمایش مناسب روی یک محصول قبل از عرضه، روی دهد.

7. تست قابلیت استفاده

آزمایش قابلیت استفاده روشی برای آزمایش چگونگی استفاده آسان از یک محصول با آزمایش آن با کاربران واقعی است تا بتواند هر نوع انسداد یا اصطکاک را در هنگام تعامل با آن روبرو کند.

سخن آخر

با ارائه یک تجربه کاربری عالی برای کاربران خود، نه تنها می توانید احتمال انجام کارهای تبدیل آنها در سراسر محصول خود را افزایش دهید، بلکه می توانید زندگی را تغییر دهید. یک لحظه درباره آن فکر کنید. با ساده تر و آسان تر کردن تعاملات خود، زندگی کاربران نهایی خود را آسان تر می کنید.

امیدوارم از مطالعه اهمیت طراحی تجربه کاربر لذت برده باشید. اگر دیدگاهی دارید، دوست دارم از شما بشنوم.

مقالات بیشتر

طراحی سایت شرکتی

طراحی سایت شرکتی

داشتن وب سایت شرکتی یکی از قدم های هر شرکت استارتاپی برای شروع یک راه به سمت دیده شدن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *