اهمیت رنگ در طراحی سایت

انتخاب پالت رنگ در طراحی سایت یا یک آرم می تواند یک کار گیج کننده و وقت گیر باشد، مگر اینکه دانش درستی از رنگ داشته باشید. رنگ ها نقشی محوری در موفقیت برخی مشاغل دارند و می توانند تأثیر بسزایی در درآمد آنها داشته باشند. در این پست، ما یاد می گیریم که چگونه طرح های رنگی را انتخاب کنیم که نه تنها چشم نواز نیستند، بلکه به آنها یک احساس روانی می دهند که می توانند هنگام مصرف محصول شما تجربه کنند.

رنگ در طراحی سایت

تجربه من در انتخاب رنگ در طراحی سایت

هنگامی که من اولین پروژه خود را طراحی کردم، راستش، من در انتخاب رنگ مناسب مشکل زیادی داشتم. بیشتر ترکیبات رنگی که در ابتدا انتخاب کردم به نظر خوب نمی آمد زیرا از یکدیگر تعریف نمی کردند. بعداً، وقتی شروع به یادگیری در مورد طرح های رنگی کردم، از تأثیر آنها در تصمیم گیری انسان، که فرصت های عظیمی را برای بازاریابی و فروش محصولاتشان فراهم می کند، متعجب شدم. همچنین، من فهمیدم که رنگ ها هنگام انتخاب و خرید یک محصول، تأثیرات روانی بسیاری بر رفتار انسان دارند.

از این رو، مارک گذاری وب سایت با رنگ های مناسب می تواند ترافیک بیشتری ایجاد کرده و فروش بیشتری را به دنبال داشته باشد. در این پست، من دانشی را که در این تحقیقات به دست آورده ام، به اشتراک می گذارم. هدف من این است که خوانندگان اصول تئوری رنگ، روانشناسی رنگ و اهمیت رنگ در طراحی سایت را درک کنند. در پایان این پست، شما می دانید که چرا وب سایت های معروف مانند فیس بوک، اینستاگرام و بسیاری دیگر طرح های رنگی خاص را برای مارک ها و وب سایت های خود انتخاب کرده اند.

رنگ چیست؟

به عبارت ساده، رنگ منبع نور است و به طور مستقیم یا بازتابنده دیده می شود. رنگ مهمترین عنصر طراحی است و بیان اینکه درک آن واقعاً چالش برانگیز است خلاف واقع نیست. از انتخاب لباس شما تا انتخاب رنگ مارک شرکت شما، این نقش بزرگی در زندگی روزمره ما دارد. رنگ هایی که می پوشیم می تواند بر روحیه ما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، رنگ های پاییزی مانند نارنجی و زرد شادی را به ارمغان می آورند و رنگ قرمز در فصول جشن بیشتر دیده می شود.

شرکت هایی مانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرام با دقت طرح های رنگی خود را انتخاب کرده اند که تأثیر عمده ای در ایجاد محبوبیت آنها با گذشت زمان دارد. بیایید فیس بوک را به عنوان مثال در نظر بگیریم. فیس بوک از رنگ آبی به عنوان رنگ غالب خود استفاده می کند، که به عنوان رنگ آرام و قابل اعتماد ارزیابی می شود. با استفاده از رنگ آبی، این شرکت احساس آرامش و امنیت را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. تأثیر روانشناختی که رنگ آبی بر مخاطبان آنها دارد این است که باعث می شود آنها در سایت خود بمانند و برای موارد بیشتر به کار خود ادامه دهند. بعداً ما بیشتر به کاوش خواهیم پرداخت تا در مورد تأثیرات روانشناختی رنگهای مختلف بیشتر بدانیم.

برای درک بیشتر رنگها، بیایید به نحوه ایجاد آنها نگاهی بیندازیم. ما به چرخ رنگی و مدل رنگی خواهیم پرداخت تا بفهمیم چگونه انواع رنگها تولید می شوند.

چرخ رنگی

چرخ رنگ مجموعه ای از 12 رنگ است که شامل سه مقدماتی، سه رنگ ثانویه و شش رنگ سوم است. داشتن درک اساسی از چرخ رنگ و نحوه ارتباط رنگ ها با یکدیگر می تواند به انتخاب طرح های دلپذیر و چشم نواز و استفاده از رنگ در طراحی سایت کمک کند.

رنگ های اصلی

رنگ های اصلی منبع چرخ رنگ هستند و با اختلاط رنگ های دیگر نمی توان ایجاد کرد. این رنگ ها قرمز، آبی و زرد است.

رنگ های ثانویه

رنگ های ثانویه با مخلوط کردن قسمت های مساوی از دو رنگ اصلی تشکیل می شوند.

قرمز + زرد = نارنجی
قرمز + آبی = بنفش
آبی + زرد = سبز

رنگ های سوم

رنگ های سوم با مخلوط کردن قسمت هایی از رنگ های اصلی و ثانویه ایجاد می شوند. در مجموع 6 رنگ سوم در چرخ رنگ وجود دارد:
قرمز + نارنجی = قرمز نارنجی
قرمز + بنفش = قرمز بنفش
زرد + نارنجی = نارنجی زرد
زرد + سبز = زرد سبز
آبی + سبز = آبی سبز
آبی + بنفش = آبی بنفش

مدل رنگی

از مدل رنگی برای تولید طیف کاملی از رنگها با ترکیب رنگهای اصلی استفاده می شود. افزودنی و تفریحی: اینجا دو نوع از مدل های رنگ هستند.

مدل افزودنی رنگ مخصوص طراحی سایت

همچنین به عنوان مدل رنگی RGB شناخته می شود. RGB مخفف Red Green و Blue است. مدل RGB از نور برای نمایش رنگ ها استفاده می کند و عمدتا در طراحی سایت استفاده می شود. مدل RGB با مخلوط کردن قرمز، سبز و آبی در شدت متفاوت می تواند یک سری رنگ های مختلف تولید کند.

مدل رنگ تفریحی مخصوص موارد چاپی

این مدل به عنوان مدل رنگی CMYK نیز شناخته می شود. در این مدل رنگها با ترکیب رنگهای فیروزه ای، سرخابی، زرد و سیاه بدست می آیند. این مدل برای چاپ رسانه استفاده می شود.
با این دانش رنگ چرخ و مدل رنگ به هماهنگی رنگ برویم. هماهنگی رنگ به ما در انتخاب طرح های رنگی کمک می کند که مکمل یکدیگر باشند و از نظر چشم هماهنگ باشند.

هماهنگی رنگ در طراحی سایت

هماهنگی رنگ یک تئوری در انتخاب رنگهایی است که مکمل یکدیگر باشند یا اینکه چقدر با هم کار می کنند. اکنون تکنیک های مختلفی را انتخاب می کنیم که برای انتخاب رنگ در طراحی سایت استفاده می شود:

  • مکمل: با استفاده از این روش دو رنگ انتخاب می شود که در چرخ رنگ با یکدیگر مخالف هستند.
  • Analogous: از این روش برای انتخاب سه رنگی که در کنار یکدیگر هستند استفاده می شود.
  • Diad: دو رنگی که با یک رنگ در وسط از هم جدا می شوند.
  • Split-Complementary: این تکنیک نوعی مکمل است. با استفاده از این روش ما سه رنگ، یک پایه و دو رنگ را انتخاب می کنیم که در مجاورت رنگ مکمل آن هستند.
  • Triad: هر سه رنگی که به طور مساوی از یکدیگر فاصله دارند.
  • Tetradic (مستطیل): با استفاده از این روش ما چهار رنگ را انتخاب می کنیم که منجر به ایجاد دو مجموعه رنگ مکمل می شود.
  • مربع: این روش فقط با یک تفاوت که چهار رنگ از یکدیگر فاصله دارند شبیه تکنیک تترادیک است.

در حال حاضر ما باید درک خوبی از چگونگی ایجاد طرح های رنگی و نحوه انتخاب رنگ هایی که به یکدیگر تعارف می کنند، داشته باشیم. حال بیایید بررسی کنیم که چگونه این رنگها مستقیماً بر ما تأثیر می گذارند و در تصمیم گیری بر ما تأثیر می گذارند.

روانشناسی رنگ در طراحی سایت

بیایید بررسی کنیم که چگونه برخی از شرکتها از رنگهای مختلف در طراحی سایت به نفع خود استفاده می کنند و مخاطبان هدف خود را برای درآمدزایی بیشتر جذب می کنند.

قرمز

قرمز یک رنگ گرم است که با انرژی، اشتیاق و عمل همراه است. این نماد عشق و پرخاشگری است. Red Bull که یک شرکت نوشیدنی های انرژی زا است، از رنگ قرمز به عنوان یک رنگ غالب در آرم خود برای نشان دادن انرژی و عمل استفاده می کند. اکنون به روز ولنتاین فکر کنید – بیشتر شرکت های شکلات سازی از رنگ قرمز برای بسته بندی خود در طول روز عشق استفاده می کنند.

نارنجی

نشان دهنده انرژی، اشتیاق و گرما است. نارنجی یکی از اصلی ترین رنگ ها در فصل پاییز است. این احساس شادی و هیجان را به همراه دارد. بیشتر طراحان از رنگ نارنجی برای نشان دادن خلاقیت و یک ماجراجویی استفاده می کنند.

زرد

نیاز به توجه، خوشبختی، شادی و گرما را نشان می دهد. اگر بیش از حد از رنگ زرد استفاده می کنید، می تواند منفی هم به همراه داشته باشد. مثل احساس اضطراب و ترس. طراحان از زرد برای جلب توجه بدون جسارت استفاده می کنند.

سبز

نماد طبیعت، آرامش، آرامش، رشد، سلامتی است و انرژی مثبت بیشتری نسبت به سایر رنگها دارد. طراحان از رنگ سبز برای ایجاد آرامش استفاده می کنند. از استارباکس مثال بزنید، آنها از رنگ سبز به عنوان رنگ غالب خود استفاده می کنند – این احساس آرامش را به کاربرانی که از وب سایت استارباکس بازدید می کنند و اینکه چگونه با نوشیدن قهوه خود به این احساس می رسند، می دهد.

آبی

رنگ اعتماد، اطمینان و آرامش است. این وب سایت ها مانند فیس بوک و اینتل برای جلب اعتماد کاربران خود از آن استفاده می کنند. این احساس آرامشی است که از رنگ آبی به دست می آورید و باعث می شود بی وقفه در فیدهای فیس بوک پیمایش کنید. قسمت منفی استفاده بیش از حد از رنگ آبی این است که می تواند غم و اندوه را نیز نشان دهد، بنابراین طراحان اطمینان حاصل می کنند که رنگ متعادل است.

بنفش

بنفش نشان دهنده سلطنت، ثروت، تجمل، ارزش و شجاعت است. کار با رنگ بنفش می تواند رنگ دشواری باشد و در صورت استفاده از سایه اشتباه تأثیر منفی بگذارد.

سیاه

معمولاً در زمینه، رمز و راز، سنتی، مدرن، جدیت، مرگ، تولد دوباره و شر استفاده می شود. به عبارت دیگر، رنگ سیاه می تواند نمایانگر احساسات مختلف باشد. بیشتر طراحان از رنگ سیاه برای تنظیم کنتراست استفاده می کنند.

سفید

پاکی، معصومیت، تمامیت، شفافیت، یا امید. طراح از رنگ سفید برای نشان دادن آرامش استفاده می کند. همچنین معمولاً در پس زمینه در وب سایت ها و برنامه های تلفن همراه استفاده می شود.

قهوه ای

مقاومت، قابلیت اطمینان، جامد، خاک و امنیت. اگر بیش از حد از رنگ قهوه ای استفاده کنید، می تواند احساس غم و انزوا را ایجاد کند.

صورتی

امید، حساسیت، عاشقانه که معمولاً برای هدف قرار دادن دختران و زنان جوان استفاده می شود. همچنین می تواند نمایانگر احساس شادی و نشاط باشد. این ماده بیشتر در سمت فمینیسم استفاده می شود – به عنوان مثال، تبلیغ اسباب بازی یا لباس دختران.

اکنون می دانیم که چگونه رنگ ها می توانند نقش مهمی در وب سایت و آرم شما داشته باشند و میدانیم چگونه از رنگ در طراحی سایت به نفع خودمان استفاده کنیم. از روانشناسی رنگ می توان برای ایجاد یک برند قوی و قابل استفاده استفاده کرد. خواه یک طراح وب باشید و یا صاحب مشاغل کوچکی، اگر می خواهید به مخاطبان خود متصل شوید و اعتماد مشتری را تقویت کنید، رنگ های مناسب را انتخاب کنید تا پیوند محکم با مخاطبان خود برقرار کنید.

در انتها

برای نتیجه گیری، طرح رنگ ابزاری قدرتمند در ساخت یک وب سایت موفق است. از رنگ ها برای جلب توجه کسب و کار شما و ارتباط با مشتریان استفاده می شود. آنها بیان عاطفی شخصیت انسان هستند. آنها قدرت زیادی برای تأثیرگذاری بر احساسات و رفتارهای مخاطب دارند. رنگ ها باعث می شوند افراد ناخودآگاه احساسات و افکار خود را ترسیم کنند. اکنون با این دانش، شما قدرت تأثیرگذاری و استفاده از رنگ در طراحی وب سایت بر ذهن انسان را برای منافع بیشتر دارید.

مقالات بیشتر

طراحی سایت واکنشگرا

طراحی سایت واکنشگرا

طراحی سایت واکنشگرا در حال حاضر مسئله مهمی در طراحی وب است. اما اگر شما یک طراح نیستید، ممکن است از خود بپرسید که این اصطلاح به چه معنی است.

طراحی سایت شرکتی

طراحی سایت شرکتی

داشتن وب سایت شرکتی یکی از قدم های هر شرکت استارتاپی برای شروع یک راه به سمت دیده شدن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *